Helsinki, Stockholm en Saaremaa

Halloooo allemaal,

Zo, het werd weer eens tijd voor een update van de Estse kant. Het is alweer eventjes geleden, maar des te meer om over te schrijven!

Allereerst de trip naar Helsinki: op dinsdag besloot ik dat ik die stad ook maar eens moest zien en op donderdag zat ik op de boot. De stad was vet om gezien te hebben, al is het zeker niet de mooiste stad die ik ooit gezien heb. Het leuke is dat het écht een stad is, meer dan Tallinn. Er zijn veel mooie kerken te vinden en de stad is heel levendig. Helaas doet Helsinki een beetje grauw aan en alles is erg duur (zeker in vergelijking met Tallinn), maar desalniettemin een hele leuke dag gehad!

Toen kwam de trip naar Stockholm. Op zondagavond vertrokken we met de boot richting Zweden met heel veel studenten uit de Baltische Staten. Er was karaoke aanwezig dus ik was helemaal in mijn element. De boottocht duurde de hele nacht (met feestjes uiteraard) en op maandag kwamen we aan in Stockholm. In tegenstelling tot Helsinki viel Stockholm totaal niet tegen! Echt een hele mooie stad. De prijzen liggen ook daar erg hoog maar ik was echt verrast door deze stad. Stockholm bestaat uit heel veel eilanden en wordt ook wel ‘Venetië van het Noorden' genoemd en ik snap waarom. Ik had hier echt nog wel wat langer willen blijven maar ‘helaas' moesten we weer terug met de boot. Dit keer niet alleen met de Baltische studenten, maar ook studenten uit Scandinavië (in totaal zo'n 2000). Je kunt je vast wel voorstellen dat dat een mooi fiske was!

Afgelopen weekend ben ik met Froukje, Elise en Orlando naar Saaremaa gegaan, het grootste eiland dat Estland rijk is. Zoals al eerder is gebeurd, vertellen Esten wat je allemaal MOET zien en zijn de verwachtingen hoger dan wat het in werkelijkheid blijkt te zijn. Bijvoorbeeld Kuuressaare, dé stad van het eiland, bleek te bestaan uit een kasteel en drie straten. Naast deze stad zijn we bij de kliffen geweest, maar omdat het zo vroeg donker is hier konden we ze eigenlijk niet echt zien... Verder hebben we uren (ook in het donker dus) rond gereden over wegen met alleen maar hoge bomen langs de kant en geen verlichting, best eng maar erg vet. Het eiland is zo leeg en uitgestrekt, iets wat ik echt niet gewend ben in Nederland.

Verder heb ik de afgelopen maand in Estland wel een kleine cultuurshock gehad. Ik kom er steeds meer achter wat de mensen hier doormaken en ik schrik er af en toe best wel van. Zo was ik laatst aan het eten met twee Estse meisjes die 20 uur per week in een ziekenhuis werken (ze studeren verloskunde) en aan het eind van de maand 200 euro verdienen, dat is dus 2,5 euro per uur. Tijdens het werk hebben ze geen pauze, dus als je even wil plassen/eten betekent dit dat je het aan het einde van de dag moet inhalen. Hun huur is ongeveer 110 euro dus reken maar uit wat ze aan het eind van de maand overhouden, en dan na te gaan dat de prijzen slechts ietsje lager liggen dan in Nederland. Op de vraag of hun ouders hulp bieden zeiden ze dat je zulk soort dingen niet aan je ouders wilt vragen. Of bijvoorbeeld de meisjes op mijn studie van de mastervakken die ik volg. Deze meisjes werken 40 uur per week (mede om hun studie te financieren), van maandag tot donderdag en in het weekend zitten ze (van vrijdag tot zondag) van 8 tot 5 op de universiteit. De Esten zijn niet echt een vrolijk volkje maar na zulk soort verhalen begin ik te begrijpen waarom. Hoe zeer de Esten ook een hekel hebben aan het communisme en de periode dat ze door Rusland werden bezet, schijnt het dat de welvaart onder communistisch regime hoger was dan nu met de euro.

Naast dit alles begin ik steeds meer het gevoel te krijgen dat ik alweer bijna naar huis moet. Ik weet nog niet precies wanneer maar rond half januari verwacht ik weer in Nederland te zijn. Gelukkig ga ik van tevoren nog naar Lapland en Riga en Vilnius dus zeker nog mooie dingen in het vooruitzicht, maar ik vind het wel echt jammer dat de tijd zo snel gaat. Al kan ik natuurlijk niet ontkennen dat ik in Nederland ook wel wat dingen begin te missen!;) Tot snel maar weer!

Tsau tsau, Iris

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!