St. Petersburg en Familie

En daar zit je dan, in een dikke Hummer limo door de stad St. Petersburg te crossen. Wat een vette stad is dat! Ben ondertussen alweer meer dan een weekje terug, maar ik zal jullie een korte samenvatting geven van dit avontuur.

Op zaterdag 13 oktober vertrokken we vroeg in de morgen richting Narva, een Estse stad die grenst aan Rusland. Het visum had ik gelukkig al, maar om die grens over te komen heb je wel even tijd nodig. Eerst moet de buschauffeur papierzaken regelen, dan worden alle paspoorten gecontroleerd, daarna wordt iedereen geteld. Hierna moet heel de bus leeg (dus alle bagage, eten, enz. eruit) en moet iedereen één voor één zijn paspoort laten checken, een stempel krijgen en de reden van verblijf etc. opgeven. Als iedereen eenmaal weer in de bus zit wordt alles nog zo’n twee keer gecheckt en wordt eventueel de bagage gecontroleerd.

Het duurt dus even, maar dan heb je ook wat! St. Petersburg is echt een enorme stad, met meer dan 5 miljoen inwoners. Van het ene punt in het centrum naar het andere duurde ongeveer een uur met de metro (!), puur omdat de afstanden tussen de haltes zo groot zijn. Op iedere hoek van de straat zie je een paleis of een kerk, er is zoveel schoonheid te vinden dat je het op een gegeven moment niet eens meer ziet. In de buitenwijken daarentegen zie je armoede. We hebben ongeveer het hele stadscentrum gezien, inclusief de Hermitage (één van de grootste kunstmusea in de wereld), Peterhof (park van Peter the Great), Catherine Palace (met een kamer van amber dat bekend staat als 8e wereldwonder) en nog veel meer. De Russen zelf zijn een stuk opener dan de Esten maar ze spreken nul Engels, wat me dan wel weer verbaasde. En als je in Nederland weer eens in de file staat; bedenk dan dat het hier gemiddeld meer dan 3 uur duurt om de stad uit te komen door al het verkeer.

Op zaterdag zijn we op stap geweest in de bar van een wasserette, waar blijkbaar de betere bands spelen (zo klonk het niet voor mij, haha) en in een karaokebar in de ‘barstreet’ van St. Petersburg. Als je op stap gaat moet je de keuze maken of je voor half 2 naar huis wil of na half 5, omdat de bruggen tussen die tijd open gaan. Een taxi is niet lastig te vinden, ’s nachts is iedereen in St. Petersburg een taxi: je gaat gewoon bij een random auto vragen en die brengt je dan waarschijnlijk (en hopelijk) naar huis. Op maandagavond zijn we met de limousine gaan cruisen door de stad en hebben we daarna ook nog een klein feestje gevierd.

Op dinsdag gingen we helaas weer richting Tallinn, de vier dagen in St. Petersburg zijn echt voorbij gevlogen. Maar niet getreurd, want op vrijdag kwamen Rachel, Myrna en vati en moeke langs! Weer een topweekend; veel gezien, hard gelachen, lekker gegeten en op vrijdagavond aan de gezusters laten zien wat feesten in Tallinn is.;) Op maandagochtend hebben we helaas weer afscheid genomen, maar ik ben heel blij dat ze langs konden komen, was echt gezellig!

Dat was het weer zo’n beetje denk ik. Na al dit goeds kan de winter in Tallinn beginnen, waarschijnlijk gaat het vanaf morgen sneeuwen (en daar kijk ik niet echt naar uit).

Nägemist, Iris

Floor

Heel vet allemaal Iris! Je verhalen klinken heerlijk, en de foto's maken het alleen nog maar mooier. Sterkte met de eerste sneeuw, en vergeet bij de sneeuwpop de wortel niet.

knuffel!

Irene

Wat een leuke verhaaltjes Iris. Sint Petersburg klinkt echt heel vet en de foto's zijn heel mooi. Hopelijk heb je het nog naar je zin daar en we zullen je snel weer terugzien in Maastricht:)!

xx

Marian

Het was leuk om te lezen hoe je St. Petersburg hebt beleefd. Foto's waren heel mooi... maar... ik kijk al weer uit naar de foto's van die bergen sneeuw. Ha ha.

Groetekus.

Fayette

jeeej! een russische stempel in je paspoort :) leukleuk al je avonturen (al wist ik stiekem al :p)

Milea

Super leuk meis. Fijn dat je het zo naar je zin hebt! Uitgaan in een wasserette klinkt heel apart ;) Geniet van de sneeuw en ik ben benieuwd naar je volgende verhaal! x